De speciality koffiebars maken de consument bewust van de smaakbeleving van koffie. We zijn in een koffierevolutie! We leren kwaliteitskoffie drinken. Deze ontdekkingsreis is begonnen in de koffiebars. Met een gemiddelde van 2,4 koppen koffie per persoon per dag is Nederland met enorme voorsprong wereldkampioen koffie drinken. België staat pas op de dertiende plek met gemiddeld 0,98 koppen koffie per persoon per dag.
De eerste koffiebars werden koffiehuizen genoemd, waar ze vanaf de 17e eeuw een sociale en culturele functie bekleedden. Koffiebars zijn in de 19e eeuw verder geëvolueerd tot Starbucks ze nieuw leven heeft ingeblazen. Starbucks was het begin van een ware revolutie in de wereld van koffiebars. Over de hele Westers en Oosterse wereld zie je het aantal koffiebars enorm toenemen. Meer concurrentie zorgt voor unieke concepten, meer service en beleving. Zo hebben de beste koffiebars top barista's in dienst en worden de allerbeste espresso’s en filterkoffies zwart geserveerd. Het belangrijkste is dat we door koffiebars ook thuis betere koffie gaan drinken.
Aan het einde van de jaren ’50 ontstond de koffiebar. Vooral de jeugd kwam hier koffie drinken. Elke koffiebar was een ontmoetingsplaats voor jongeren, waar ze koffie dronken in plaats naar alcohol of frisdrank te grijpen. Een ontmoetingsplaats voor zowel mannen als vrouwen, waar in aanwezigheid van een jukebox muziek centraal stond. In de koffiebars is ook de moderne muziekindustrie van start gegaan. Ondanks hun geweldige atmosfeer verdwenen de koffiebars van de jaren ’50 en ’60 weer uit beeld en veranderden vele in restaurants en cafés. In de jaren ’70 was er nog minder bestaansrecht door de opleving van de wijnbars. Maar in de jaren ’90 was er heropflakkering van de koffiebars. Deze ontstond door de opkomst van het cybercafé. Plekken die werden uitgerust met koffie en computers met internet. De cyber koffiebars fungeerden weer als ontmoetingsplaats voor mensen die anders hun leven eenzaam vanachter de computer zouden doorbrengen.
Nu zie je in steden op bijna elke hoek van de straat wel een koffiebar. Deze trend is gestart in de tweede wave van de koffierevolutie.
Van massaproductie naar smaakbeleving
Tot ongeveer 15 jaar geleden was koffie een dagelijkse drank waaraan weinig aandacht werd besteed. Een gewoonte product dat enkel werd gezien als opkikker voor de start van de dag. Van smaakbeleving was absoluut geen sprake. De koffie industrie was op dat moment nog niet bezig zich te onderscheiden van de concurrentie op basis van smaak. Koffie was massaproductie. De koffiebonen werden allemaal even zwart gebrand. Deze fase was de first wave van de koffierevolutie.
Starbucks is kenmerkend voor de tweede wave, met de herontdekking van de koffiebars. Dat heeft de manier, het moment en de plaats van koffie drinken mede bepaald. Starbucks wilde af van enkel de zwarte koffie omdat deze te bitter was. Ze zijn meer beleving en marketing gaan toevoegen door signature drinks met veel suikers en siropen te introduceren.
De third wave van de koffierevolutie startte rond het jaar 2000 en was een reactie op het commerciële karakter van de second wave. Het gaat in tegen het toevoegen van suikers en siropen. Het gaat terug naar de eenvoud van het product. Namelijk de essentie van hoogkwalitatieve koffiebonen die met zorg geteeld, verwerkt en gebrand zijn. Koffie die met aandacht is gezet. Het toevoegen van extra’s om de bitterheid te camoufleren, werd overbodig. Dankzij speciality coffee is koffie drinken een hele nieuwe beleving met een divers smakenpalet. Bijna in elke speciality koffiebar is er een ervaren barista die sublieme koffies maakt, van espresso's tot filterkoffie. En deze worden, hoe kan het ook anders, best zwart gedronken. Gewenning aan deze pure smaakbeleving volgt snel.
Leren koffie drinken in een koffiebar
[caption id="attachment_200703" align="aligncenter" width="750"] In een goede koffiebar ontdek je ook koffies zoals Chemex, Aeropress, V60[/caption]
Je openstellen aan de fantastische koffies met bijbehorende smaakbeleving doe je misschien veel sneller als je ervan overtuigd bent dat koffie fruit is. In je lokale koffiebar of bij je favoriete koffiebrander ontdek je hoe divers het smaakpalet van koffie wel kan zijn. Uiteraard heeft koffie drinken een leercurve. Net zoals je bij wijn en misschien whiskey hebt mogen ervaren. Veel kinderen kunnen de smaak van een olijf niet meteen waarderen. Daarom is het goed om bij een olijf met zachte smaak te beginnen. Hetzelfde geldt voor het begin van je koffiesmaak reis. De laatste jaren heeft koffie een evolutie ondergaan met veel bredere smaken. De kans is groot dat je een heel nieuwe smaakbeleving ervaart wanneer je voor het eerst ongewassen Ethiopische koffie drinkt. Het is totaal verschillend van hetgeen we vandaag gewoon zijn. Als je stap voor stap dit soort koffies gaat proeven, ga je ze meer en meer waarderen. En uiteindelijk wil je nooit meer terug. Een goede barista gaat je in zijn koffiebar je alles kunnen vertellen over die ongewassen Ethiopische koffie.
Hoe herken je een goede koffiebar?
[caption id="attachment_201189" align="aligncenter" width="750"] Een goede koffiebar blijf je bezoeken.[/caption]
Het draait natuurlijk om de koffie en waar je de allerbeste koffie kan drinken. Goede koffie begint in de koffiebar bij de barista. Kan de barista uitleg geven over de verschillende koffies? Kent hij de origines van de koffiebonen? Is de branddatum bekend? Ja, een goede koffiebar heeft keuze uit verschillende koffiebonen en elk soort heeft zijn verhaal en zijn smaak. Kan je naast op espresso gebaseerde koffie ook lekkere filterkoffie krijgen? Wordt deze filterkoffie per kop gezet en netjes afgewogen? De halfautomatische espressomachine is ook van de partij. De barista heeft focus op de timing en de extractie van zijn espresso shots.
Als je daarnaast vriendelijk bediend wordt en er een leuke sfeer is, dan kan je spreken van een goede koffiebar!
[caption id="attachment_201195" align="aligncenter" width="750"] In koffiebars is het fijn om af te spreken![/caption]
Wil je meer weten over koffiebars? Stel hieronder je vraag of klik door op de vele links, want met Mister Barish lees en leer je alles over koffie!