Is koffie gezond?
17 mei 2018 
in Koffie
9 min. leestijd

Is koffie gezond?

Koffie is een gewoonte en voor vele geïntegreerd in ons dagelijks leven. Met gemiddeld 2,4 koppen koffie per persoon per dag is Nederland kampioen koffie drinken. Maar is koffie wel gezond? Zelfs te veel water drinken kan ongezond zijn. Voor koffie is dat ook zo. Er is de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar de effecten van koffie op onze gezondheid. Tot op de dag van vandaag zijn wetenschappers het niet helemaal met elkaar eens. Maar het is wel duidelijk dat koffie drinken zeker niet ongezond is, als je het met mate doet.

Met deze samenvatting krijg je een goed gevoel over de gezonde en ongezonde kanten van koffie drinken.

Waarom koffie wel gezond is: 12 goede redenen
De gezonde voedingsstoffen in koffie
Waarom koffie minder gezond is: 5 goede redenen
Wanneer wordt het drinken van koffie afgeraden: 2 goede redenen
Hoeveel koffie per dag maximaal drinken?
De gezondste koffie is?
Conclusie: koffie is gezond maar drink met mate

1. Positief effect op de huid: Uit onderzoek blijkt dat koffie drinken goed is voor je huid omdat het de kans op een aantal huidkankers vermindert.

2. Tegen een hoge bloeddruk: Koffie drinken ondersteunt hartpatiënten omdat het een hoge bloeddruk tegengaat.

3. Goed voor de dagelijkse vochtinname: We hebben tussen de 1,5 en 2 liter vocht per dag nodig. Koffie drinken draagt bij aan je vochtopname. Koffie is niet vochtafdrijvend zoals eerder werd beweerd. De cafeïne in koffie zorgt er alleen voor dat het vocht het lichaam sneller verlaat doordat de nieren worden geprikkeld. Je hoeft dus geen extra water te drinken omdat koffie een vochtafdrijvend effect zou hebben.

4. Cafeïne met mate is goed: Als je 1 à 2 kopjes koffie per dag drinkt, is de cafeïne in de koffie goed voor de concentratie, gaat het vermoeidheid tegen en is het prestatiebevorderend. Let op met het drinken van koffie met Robusta koffiebonen. Deze bonen bevatten namelijk dubbel zoveel cafeïne als de Arabica soort. Arabica is bovendien veel lekkerder.

5. Diabetes type 2 wordt geremd: De ontwikkeling van diabetes type 2 kan worden tegengegaan door het drinken van koffie. In een onderzoek zijn mensen vergeleken die dagelijks koffie drinken en nooit koffie drinken. De groep die dagelijks koffie drinkt, heeft een kleinere kans op het krijgen van diabetes type 2. Volgens de onderzoekers zou het komen door het antioxidant chlorogeenzuur dat in koffie zit. Dit zorgt voor een vertraagde opname van suikers in de darmen. Koffie stimuleert de productie van insuline.

geen leven zonder koffie

Geen leven zonder koffie

6. Positieve bijdrage aan de opname van glucose: Bij een verhoogde bloedsuikerspiegel heeft koffie drinken een positieve bijdrage omdat de glucose opname door het lichaam wordt vertraagd.

7. Goed voor de balans van de darmflora: Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat het drinken van koffie de werking van de bifidusbacterie bevordert.

8. Het verkleint de kans op prostaat- en baarmoederhalskanker: Wetenschappelijke studie bewijst voor mannen dat het drinken van 6 kopjes koffie per dag de kans op prostaatkanker doet afnemen met 20%. De kans op baarmoederhalskanker vermindert met 25% als je als vrouw 4 tassen koffie per dag drinkt.

9. Koffie is goed voor de hersenen: Met het drinken van dagelijks 4 kopjes koffie per dag kan het risico op een depressie afnemen met 10%. Koffie kan ook de kans op dementie en de ziekte van Parkinson verminderen.

10. Koffie drinken, maakt je alert: Koffie heeft een positieve invloed op je concentratie en verhoogt de reactiesnelheid. Het maakt het je makkelijker om tussen verschillende taken te schakelen omdat je geheugenfuncties verbeterd worden. Het is de cafeïne die het centrale zenuwstelsel prikkelt.

11. Koffie vergroot je uithoudingsvermogen en laat je snelheid toenemen: Wielrenners drinken vaak voor de wedstrijd koffie of eten tijdens de wedstrijd voedingssupplementen met koffie. Dat doen ze omdat het legale prestatiebevorderende middelen zijn. Cafeïne doet wel degelijk de snelheid en de constructiesterkte van de spieren toenemen. Wetenschappelijk onderzoek onderbouwt deze bevindingen. Als je een half uur tot een uur voor fysieke inspanning maximaal 4 kopjes koffie drinkt, dan wordt de reactiesnelheid en de sterkte van de spieren van geoefende atleten verbeterd. De spieren raken minder snel vermoeid en hebben een groter uithoudingsvermogen door de cafeïne.

12. Minder kans op een beroerte: Als je dagelijks minimaal 1 kopje koffie drinkt, neemt de kans op het hebben van een beroerte met 20% af.

De dag starten met een kop koffie is gezond omdat het caloriearm is (1 kcal per kop koffie) en het een noemenswaardige hoeveelheid mineralen en vitaminen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) bevat.

240 ml koffie bevat:

Vitamine B12: 11% van de ADH
Vitamine B1 en B3: 2% van de ADH
Vitamine B5: 6% van de ADH
Magnesium: 2% van de ADH
Fosfor en foliumzuur: 1% van de ADH

1. De stoffen cafestol en kahweol verhogen het slechte LDL cholesterol: De wijze van koffie zetten heeft invloed op hoe gezond koffie is. Hoe beter de koffie gefilterd is, hoe minder de stoffen cafestol en kahweol voorkomen. Deze stoffen verhogen de aanmaak van het LDL cholesterol. Overtollig LDL cholesterol blijft kleven aan de binnenkant van je bloedvaten. Hierdoor kan de kans op een hartaanval of een beroerte toenemen. Over het algemeen is de hoeveelheid van deze stoffen zo miniem dat ze niet schadelijk zijn.

Koffiezetmethode versus cafestol:
Weinig cafestol: Filterkoffie, koffiepads, oploskoffie en koffie gezet met een percolator, bevatten weinig cafestol.
Gemiddelde hoeveelheid cafestol: Alle koffies die als basis een espresso hebben en de koffie uit cups.
Hoge hoeveelheid cafestol: Koffie gezet met een cafetière en kookkoffie.

2. Te veel cafeïne kan je gezondheid negatief beïnvloeden: Als je op regelmatige basis te veel cafeïne tot je neemt, kan je moeilijker in slaap vallen. Het kan ook zorgen voor rusteloosheid, prikkelbaarheid, hoofdpijn, beven, duizeligheid, angstgevoelens, hartkloppingen en suizende oren.

3. Koffie is een verslaving: Als je als heel regelmatige koffiedrinker opeens stopt met koffie drinken, dan kun je last krijgen van ontwenningsverschijnselen. De meest voorkomende zijn hoofdpijn, vermoeidheid en trillende handen.

4. Cafeïne kan acuut een bloeddrukverhogende werking hebben: Tot 4 kopjes per dag heeft een positief effect op je gezondheid maar als je overdrijft, kan het de bloeddruk sterk verhogen.

5. Donker gebrande koffie is ongezond: Aangebrande koffie is vergelijkbaar met het eten van aangebrand eten. Deze zeer donker gebrande koffie bevat verkoolde elementen. Deze verkoolde elementen bevatten stoffen zoals carcinogenen en zijn kankerverwekkend.

1. Het wordt afgeraden om koffie te drinken tijdens de zwangerschap en borstvoeding: De cafeïne in koffie is mogelijk schadelijk voor het ongeboren kind. Algemeen wordt aangenomen dat koffie de kans op een miskraam of een baby met een laag geboortegewicht verhoogt. Via de borstvoeding kan cafeïne de baby onrustig maken.

2. Geef kinderen geen koffie: Als een kind te veel koffie zou drinken, dan kan het zenuwstelsel worden aangetast.

De officiële aanbevolen hoeveelheid koppen koffie per dag is 4. Bij dit advies wordt alleen rekening gehouden met de maximale hoeveelheid cafeïne die goed voor je is.

De hoeveelheid koffie per dag is afhankelijk van een aantal factoren:

  • De grootte van de kop. Bij de richtlijn van 4 kopjes per dag bevat één kop 125 ml koffie.
  • De zetmethode (filterkoffie, espresso, enzovoort).
  • Je leeftijd. Kinderen koffie laten drinken wordt afgeraden.
  • Ben je zwanger of geef je borstvoeding, dan zijn 4 koppen koffie te veel.
  • Wil je zeker zijn, drink dan maximaal 2 à 3 kopjes koffie per dag.

De gezondste koffie is een zwarte filterkoffie of een pure espresso.

Is een cappuccino dan ongezond?

Cappuccino, koffie verkeerd, flat white en alle andere espresso’s waar koemelk aan toegevoegd wordt, zijn minder gezond. Koemelk bevat ongezonde, verzadigde vetten en is calorierijk. Daarom zijn alternatieve melkproducten zoals soja en amandelmelk een goed alternatief.

Koffie zonder suiker?

Als je nog koffie drinkt met suiker dan kan je dat stap voor stap afbouwen. Het toevoegen van suiker of andere zoetstoffen maakt koffie drinken ongezond. Suiker bevat veel calorieën en stimuleert de vetopslag.

Hou van koffie

Koffie is gezond als je met het mate drinkt.

Er zijn 12 gezondheidsvoordelen en 4 redenen die erop wijzen dat koffie drinken minder gezond zou zijn. Daarmee zijn de gezondheidsvoordelen van koffie helemaal duidelijk. Zoals met alles is overdaad nooit goed. Zelfs het drinken van een teveel aan water kan gevolgen hebben voor je gezondheid. Overdaad aan koffie is sowieso niet goed vanwege de negatieve effecten van cafeïne. Dus wil je echt de voordelen van koffie maximaal benutten zonder de negatieve bijwerkingen? Volg dan deze richtlijnen:

Drink maximaal 2 à 3 kopjes koffie per dag

Het advies is om koffie zwart te drinken. Doe je dat niet, ga het dan leren. Het toevoegen van suiker is niet goed voor je gezondheid. Het toevoegen van melk heeft zeker geen negatief effect maar er zijn wel gezondere alternatieven dan volle melk zoals halfvolle melk, soja- of hennep-melk.
Drink je toch graag meer dan 2 kopjes koffie per dag, dan is het advies cafeïnevrije koffie te drinken.
Zoals met alles in het leven, maak je zelf de keuze hoe je je koffie drinkt. Geniet er vooral van!

 

Wil je meer weten over de invloed van koffie op je gezondheid? Stel hieronder je vraag of klik door op de vele links, want met Mister Barish lees en leer je alles over koffie!

Bronnen van dit artikel

Over de schrijver
Mijn koffie missie is gestart toen ik werd gegrepen door de smaak en het potentieel. Mijn doel is om het bewustzijn van goede koffie zetten en drinken op het werk en thuis te vergroten. Met een duurzame koffiewereld vooropgesteld.
Reactie plaatsen

DE MISTER BARISH SHOP
IS ALLES VOOR
DE BESTE KOFFIE

THUIS EN OP HET WERK .